Lagu mengurangkan Keserabaiaan Otak

Roti Pisang.

Suasana hari sabtu yang indah di padang terpaksa gua lupakan buat waktu ini kerana terpaksa menhadiri ujibakat Kuiz 1Malaysia. Seruan RTM yang amat terdesak akan kehadiran gua bagi menyinari rancangan tersebut tidak dapat gua tolak. Bakat yang dikurniakan perlu gua adaptasikan dalam kehidupan bagi menguntungkan sesetengah pihak. Tambahan pula host rancangan tersebut, Dafi AF, rasanya belum cukup berkarisma untuk menyerlahkan lagi rancangan tersebut.

Gua bertolak seawal 7.30 pagi, dengan perut yang tak putus-putus memainkan lagu kelaparan kerana sarapan pagi tak sempat gua tibai.

"Takpe..sebelum masuk kita pekena mapley dulu.."
Kata Tom yang mengepalai temuduga tersebut memberi sinar baru kepada perut gua. Masuk je mapley tersebut, macam biasa la, amek order. Rata-rata meng'order' roti yang pelbagai jenis disediakan disana. Tidak ada seekor pun yang berani cari pasal pekena nasi pagi tersebut. Dibuatnya sakit perut time ujibakat, jahanam jawapnya.!

"Kosong 1, pisang 1...." Order gua selamba.
Tunggu punya tunggu, order gua yang paling lembab tahap siput sedut. Member-member gua yang lain rata-rata kelihatan hampir selesai menibai roti masing-masing. Roti yang panas dicarik-carik rakus tanpa perati kiri-kanan dah. Gua masih tenang menunggu, mungkin ramai kastemer. Sesampainya order, gua terpegun buat seketika, terdapat sebijik pisang dalam pingan gua. Pada pandangan gua, gila rare cara mapley ni hias hidangan roti pisang. Siap ada pisang lagi. Namun, belum sempat gua mancarik rakus roti gua tadi, gua perasan satu perkara...

"Eh..! mana roti pisang gua..?? ni roti kosong je ada..??"

"Tadi u ada order kosong sama pisang juga.."

"Ye r..mana pisang nyer..??"

"Ini.."
(sambil tangan beliau mencapai pisang tadi tanpa rasa bersalah mahupun syak wasangka.)

Gua lantas bangun hempuk meja sampai terbelah lapan menggunakan pisang tersebut......



p/s : Yang gua hairan..apahal roti kosong gua sampai sedangkan gua order kosong..??

0 comments:

Post a Comment